بهترین دستگاه خشک کن صنعتی برای کارخانجات تولید خشکبار

بهترین دستگاه خشک کن صنعتی برای کارخانجات تولید خشکبار

امروزه به دلیل افزایش سطح آگاهی مردم برای استفاده از خوراکی های سالم و طبیعی، استفاده از میوه خشک افزایش پیدا کرده و به تبع آن میزان تقاضا برای خرید دستگاه های خشک کن نیز افزایش یافته است.
اما از آنجا که همه افراد وقت لازم و توانایی خرید دستگاه های خشک کن را ندارند، بنابراین می توان با خرید دستگاه خشک کن صنعتی، کسب و کار موفقی را به راه انداخت، باعث کار آفرینی برای افراد زیادی شد و درآمد و سود رضایت بخشی به دست آورد.

دستگاه های خشک کن میوه یکی از پرکاربردترین و مفیدترین ابداعات می باشد که به شما امکان می دهد تا کیفیت و ارزش غذایی میوه ها حفظ کرده و به عنوان منبع غذایی سالم و خوش طعم به مصرف کنندگان عرضه کنید.

همچنین هدر رفت محصولات کشاورزی یکی از مسائلی است که در زمینه تولید و عرضه این محصولات به شدت مورد توجه قرار گرفته است. بخش زیادی از محصولات به دلیل نبود فضای مناسب برای نگهداری، آسیب های طبیعی، عدم مطابقت با استانداردهای حفظ سلامتی و بهداشتی، تغییر رنگ، شکل و … از بین می روند. بنابراین استفاده از روش های جدید و مناسب برای حفظ و نگهداری این محصولات امری ضروری و بسیار مهم می باشد.

میوه خشک شده

بهترین دستگاه های خشک کن صنعتی کدام اند؟

دستگاه خشک کن صنعتی میوه و سبزی دستگاهی کاربردی برای تولید میوه خشک و سبزی خشک است. تولید میوه و سبزی خشک یکی از کارهایی است که محبوبیت بسیاری پیدا کرده و رونق زیادی یافته است. افراد بسیاری مخصوصا باغداران می توانند میوه هایی که از نظر شکل ظاهری پایین تر هستند را خشک کنند.

دستگاه میوه خشک کن صنعتی از جمله تجهیزاتی است که میتواند برای خشک کردن میوه ‌ها برای ابعاد وسیع و صنعتی به کار گرفته شود. از جمله دستگاه میوه خشک کن صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تونلی (کانتینیوس)

دستگاه خشک کن تونلی یا کانتینیوس (Continuous)، نوعی دستگاه خشک کن صنعتی است که برای خشک کردن انبوه مواد غذایی مختلف مانند میوه، سبزیجات، گوشت، صیفی جات، زعفران، گیاهان دارویی و … به کار ‌رود. این دستگاه با استفاده از هوای گرم و گردش هوای اجباری، رطوبت مواد غذایی را به طور یکنواخت و سریع از بین می‌برد.

  1. دوار (روتاری)

دستگاه خشک کن دوار یا روتاری (Rotary)، نوعی خشک کن صنعتی می باشد که برای خشک کردن مواد مختلف از جمله مواد معدنی، شیمیایی، غذایی و دارویی استفاده می شود. این دستگاه از یک استوانه دوار تشکیل شده است که مواد داخل آن با جریان هوای گرم مخلوط می شوند.

دستگاه خشک کن تونلی

دستگاه خشک کن تونلی چیست؟

این دستگاه كاملا صنعتي بوده و برای راه اندازی خط تولید میوه خشک و کارخانه‌های بزرگ استفاده می شود. خشک کن تونلی در مقدار بالا و حجم انبوه مناسب بوده و مخصوص خشک کردن میوه جات، سبزیجات، کشمش، زرشک، گیاهان دارویی، چای، جوپرک، خوراک طیور، گرانول‌های معدنی و شیمیایی می باشد. این خشک کن ها در ابعاد و ظرفیت های مختلف طراحی و ساخته می شوند. دستگاه خشک کن تونلی می تواند محصولات را بسیار سریع و به صورت یکنواخت خشک کند. ظرفیت تولید در این دستگاه در هر بار استفاده چندین تن می باشد.

ادامه مطلب
بهترین روش دم کردن زعفران

در دستگاه خشک کن صنعتی کانتینیوس، میزان گردش هوا و مقدار دما قابل تنظیم می باشد. همچنین این دستگاه دارای رطوبت گیر می باشد که باعث افزایش کیفیت خشک کردن محصولات می شود. علت نامگذاری این دستگاه با عنوان کانتینیوس به علت عملکرد یکنواخت، متوالی و بی وقفه این دستگاه می باشد. سیستم عملکردی این دستگاه به صورت حرارتی می باشد. این سیستم می تواند ارزش غذایی محصولات را به طور کامل حفظ کند و با سرعت زیاد و حرارت دهی یکنواخت محصولات را با کیفیت بسیار بالا به طور یکدست خشک نماید.

این دستگاه مناسب برای کارخانه هایی است که تولید روزانه بالایی دارند. دستگاه خشک کن تونلی دارای تسمه نقاله می باشد که با سرعت معین و بدون توقف و به صورت پیوسته در حال حرکت می باشد. با تاباندن حرارت توسط مشعل حرارتی بین طبقات عمل خشک شدن محصولات به طور کامل صورت می گیرد.

مزایای استفاده از دستگاه خشک کن تونلی

  • ظرفیت بالا: این دستگاه‌ها قادر به خشک کردن حجم زیادی از مواد غذایی در کمترین زمان هستند.
  • سرعت بالا: خشک کن تونلی می‌تواند در عرض چند ساعت، مواد غذایی را به طور کامل خشک کند.
  • کیفیت بالا: مواد غذایی خشک شده با این دستگاه، کیفیت و طعم بهتری نسبت به روش‌های سنتی دارند.
  • بهداشت بالا: در این روش، مواد غذایی در محیطی بهداشتی و بدون دخالت دست خشک می‌شوند.
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه: استفاده از این دستگاه‌ها نیاز به نیروی کار زیاد و صرف هزینه‌های اضافی برای خشک کردن مواد غذایی در فضای باز را از بین می‌برد.
  • قابلیت تنظیم دما و رطوبت: این دستگاه‌ها قابلیت تنظیم دما و رطوبت را دارند که به شما امکان می‌دهد تا شرایط ایده‌آل برای خشک کردن انواع مواد غذایی را فراهم کنید.

میوه و سبزیجات خشک شده

کاربردهای دستگاه خشک کن تونلی

  • خشک کردن میوه و سبزیجات
  • خشک کردن مواد غذایی قابل بسته بندی
  • خشک کردن مواد دارویی مانند پودرهای دارویی
  • خشک کردن گیاهان دارویی
  • خشک کردن صیفی جات
  • خشک کردن و زدودن رطوبت محصولات

نحوه کار با دستگاه خشک کن تونلی

دستگاه خشک کن صنعتی تونلی یا کانتینیوس دارای یک درب در ابتدای دستگاه است که جهت وارد کردن مواد غذایی به دستگاه مورد استفاده قرار می ‌گیرد. مواد غذایی داخل نوار نقاله دستگاه قرار داده می‌ شوند و هوای گرم توسط مشعل یا المنت‌های حرارتی تولید می ‌شود.

ادامه مطلب
دستگاه خشک کن پرتقال و طرز خشک کردن آن

سپس با کمک فن ها در داخل تونل به گردش در می آید و پس از خشک شدن محصولات دروازه خروجی باز شده و محصولات جمع آوری می شوند. نحوه حرکت، گردش هوای گرم در خشک کن های تونلی متفاوت است.  هوای گرم به سه روش جریان مخالف، جریان موازی و جریان ترکیبی گردش می یابد.

دستگاه خشک کن کانتینیوس

دستگاه خشک کن دوار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خشک کن دوار یا خشک کن روتاری (Rotary dryer) یکی از مرسوم ترین و پرکاربردترین نوع خشک کن های صنعتی می باشند که از آن ها برای خشک کردن مواد شیمیایی، معدنی، غذایی، خوراکی و ضایعات گیاهی استفاده می شود.

ضایعات کشاورزی و گیاهی مانند تفاله چغندر، تفاله نیشکر، تفاله گوجه فرنگی و پوست مرکبات، هسته زیتون و خرما از جمله مواد با پایه گیاهی هستند که توسط خشک کن های دوار جهت تولید خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرند.

در صنایع شیمیایی برای خشک کردن سولفات آهن، کربنات منگنز، کربنات روی، سولفات روی و در بخش معدن برای خشک کردن طیف بسیار وسیعی از کانی ها مانند سیلیس، کائولن، سنگ آهن، ماسه، بوکسیت، گارنیت و … از خشک کن دوار استفاده می شود، همچنین در تولید آسفالت از خشک کن دوار جهت خشک و داغ کردن شن موجود در آسفالت و آماده‌سازی جهت ترکیب شن با قیر استفاده می شود.

در مرغداری و دامداری ها، از خشک کن دوار جهت خشک کردن فضولات و کود مرغی استفاده می شود. بدین ترتیب از انباشت این ضایعات در محیط باز و تکثیر مگس و حشرات جلوگیری به عمل آمده و امکان تولید کود مرغی خشک و گرانوله و ایجاد ارزش افزوده فراهم می گردد.

سبزیجات خشک شده

مزایای استفاده از دستگاه خشک کن دوار

  • کارایی بالا: خشک کن دوار راندمان حرارتی بالایی دارد و به همین دلیل از نظر انرژی کارآمد است.
  • ظرفیت بالا: این دستگاه ها قادر به خشک کردن حجم زیادی از مواد در کمترین زمان هستند.
  • قابلیت تنظیم: سرعت چرخش استوانه، دما و رطوبت هوای ورودی قابل تنظیم است که به شما امکان می دهد تا فرآیند خشک کردن را برای مواد مختلف بهینه کنید.
  • عملیات مداوم: خشک کن های دوار می توانند به صورت مداوم کار کنند که آنها را برای کاربردهای صنعتی با حجم بالا ایده آل می کند. همچنین خشک کن روتاری نسبت به اندازه ذرات حساسیت کمتری دارند.
  • ساخت و ساز بادوام: این دستگاه ها از مواد بادوام ساخته شده اند که می توانند در شرایط سخت کار کنند. بنابراین هزینه نگهداری کمی داشته و اقتصادی می باشد.

دستگاه خشک کن دوار

نحوه کار با دستگاه خشک کن دوار

خشک شدن مواد در دستگاه خشک کن دوار از طریق مجاورت مواد مرطوب با هوای گرم و خشک تولید شده توسط مشعل یا هیتر گازی و یا گازوئیل سوز انجام می گیرد. مواد از قسمت بالایی (وروری) وارد خشک کن شده و پس از ورود مواد مرطوب به خشک کن دوار، در معرض هوای گرم تولید شده توسط مشعل قرار می گیرند و با چرخش لوله خشک کن و به کمک نیروی جاذبه و پره های فلزی زاویه دار، به سمت پایین (خروجی) خشک کن حرکت می کنند و با طی مسیر در لوله و از دست دادن تدریجی رطوبت به دلیل برخورد با هوای گرم عبوری و همچنین تبادل دمایی با بدنه و لیفتر های داغ داخل خشک کن، مواد داخل دستگاه خشک شده و در نهایت از دستگاه آن می شوند.

ادامه مطلب
اسلایسر مناسب کسب و کار شما

تعبیه قاشقک ها (Lifter) باعث زیر و رو شدن بهتر مواد و هم زدگی بهتر و برخورد بیشتر هوای گرم با مواد شده و به خشک شدن سریع تر و بهتر مواد کمک می کنند. تعداد، چینش، شکل و زاویه لیفتر ها از جمله موارد بسیار مهم در طراحی خشک کن های دوار می باشند و بسته به نوع، اندازه ماهیت و مقدار رطوبت مواد ورودی به خشک کن طراحی و نصب می شوند.

میوه خشک شده

اجزای دستگاه های خشک کن

  1. فن: یکی از اجزای اصلی دستگاه خشک کن صنعتی، فن می باشد که می تواند حرارت یکنوخت را داخل دستگاه سیرکوله نماید و رطوبت داخل دستگاه را به بیرون از دستگاه منتقل نماید.
  2. سینی های دستگاه: سینی ها می توانند در هر دستگاهی، در تعداد متفاوت و با فواصل مختلف، وجود داشته باشد.
  3. سیستم حرارتی: اصلی ترین و مهم ترین بخش دستگاه خشک کن سیستم حرارتی محسوب می شود. حرارت باید به صورت غیرمستقیم تابیده شود تا خاصیت غذایی و رنگ محصولات خراب نشود. سیستم حرارتی می تواند رطوبت موجود در میان بافت میوه ها را کامل از بین ببرد و محصول مورد نظر را با بهترین کیفیت و به صورت یکدست خشک نماید.
  4. بدنه: بدنه دستگاه های خشک کن از جنس فولاد ضد زنگ بوده و روکش آن رنگ الکترواستاتیک ضدزنگ می باشد.
  5. تایمر: این قسمت از بخش های بسیار مهم دستگاه های خشک کن محسوب می شود و نبود آن منجر به تابش حرارت بیش از حد به محصولات می گردد که محصول را خراب می نماید. وجود آن باعث می شود که دستگاه را در تایم مشخصی تنظیم شده و حرارت بتواند در این تایم به محصول تابیده شود و بعد از اتمام تایم مشخص شده دستگاه به صورت خودکار خاموش می گردد. البته لازم به ذکر است که تمام مدل های دستگاه های خشک کن موجود در بازار دارای تایمر نیستند، پس در تهیه دستگاه خشک کن صنعتی، باید به این نکته توجه کنید.

دستگاه خشک کن طالبی,خشک کردن طالبی,روش خشک کردن طالبی

4/5 - (7 امتیاز)
دیدگاه شما

برای اطلاع از آخرین اخبار و جشنواره های ما در خبرنامه ما عضو شوید

هفت روز هفته، از ساعت ۹ تا ۲۱ پاسخگوی شما هستیم.

شماره تماس : 02171057885

ایمیل : info@coheater.com

آدرس : آذربایجان غربی – ۵ کیلومتری جاده فسندوز (چهاربرج) روبروی cng هاتفی

کلیه حقوق این سایت متعلق به کوهیتر می‌باشد.

طراحی و توسعه توسط داده رایا

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.