طرز خشک کردن خرما با دستگاه خشک کن

طرز خشک کردن خرما با دستگاه خشک کن

در مورد محصولات شرکت کوهیتر در مقالات قبلی صحبت کردیم حال در این مقاله به صورت اختصاصی به طرز خشک کردن خرما می پردازیم. دستگاه ها و روش های مختلفی برای خشک کردن خرما وجود دارد. شهرهای جنوبی کشور ما از جمله بم که خرمای معروفی دارد و شهرهای استان کرمان – فارس – خوزستان – هرمزگان – سیستان و بلوچستان در تولید این میوه بهشتی شهرت جهانی دارند. خرمای خشک شده نیز به جهت ماندگاری این محصول تولید میشود. دستگاه خشک کن خرما یکی از پرفروش ترین دستگاه ها در شهرهای جنوبی کشور و نیز صادرات به کشورهای تولید کننده خرما است.

ارزش غذایی خرما

خرما دارای کربوهیدرات، فیبر، پروتیین، ویتامین آ، ویتامین ب و گروه ب، اسید فولیک، ویتامین سی، ویتامین ای، ویتامین کا، فسفر، پتاسیم، کلسیم روی، منگنز و سدیم می باشد.

 

ارزش غذایی خرما

تولید خرمای خشک

تولید خرمای خشک نیز یکی از محصولات صادراتی کشور عزیز ما ایران است .در گذشته این کار کاملا به صورت سنتی انجام میشد اما امروز به دلیل تولیدات انبوه وعلم و تکنولوژِی این امر کاملا مکانیزه است.

تولید خرمای خشک

طرز خشک کردن خرما

خشک کردن خرما به ۳ روش صورت می گیرد که عبارتند از :

۱. طرز خشک کردن خرما به روش سنتی

۲. طرز خشک کردن خرما با اجاق فر

۳. طرز خشک کردن خرما دستگاه خشک کن (روش صنعتی)

۱. طرز خشک کردن خرما به روش سنتی

در روش سنتی برای خشک کردن خرما آن را می‌شویند و سپس روی زمین پهن می کنند ( در این روش هم میتوانید هسته خرما را خارج نمایید و همین که آنرا با هسته خشک کنید در روش صنعتی هم به همین صورت است).

ادامه مطلب
5 محصول پر فروش سال 1400

 

خشک کردن خرما به روش سنتی

۲. طرز خشک کردن خرما با اجاق فر

خرماها را روی سینی پخش کنید و آنها را داخل قفسه فر قرار دهید. اجاق را روشن کنید و زمانی که درجه فر به 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) رسید آن را خاموش کنید. با یک دماسنح دمای خرما ها را اندازه بگیرید. وقتی که دمای رطب ها به زیر 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد) رسید دوباره اجاق را روشن کنید و روی 120 درجه خاموش کنید. خرماهایی را که به دمای مطلوب رسیده اند از سینی خارج کنید. این فرآیند را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید.

اگر دماسنج در دسترستان نیست فر را روی 200 درجه فارنهایت قرار دهید و سپس آن را خاموش کنید و خرماها را درون آن قرار دهید. اگر لازم است این پروسه را چند بار تکرار کنید تا رطب ها به میزان مورد نظر خشک شوند. نکته ضروری دیگر این است که خرماها بیش از حد لازم حرارت داده نشوند. دمای بیش از 155 درجه فارنهایت قند میوه را سوزانده و عطر و طعم سوختگی به میوه می دهد.

۳. طرز خشک کردن خرما دستگاه خشک کن (روش صنعتی)

خرما را در وان شستشوی مواد ریخته و کاملا شستشو می دهید و سپس روی سینی های دستگاه خشک کن پهن نمایید و با دستگاه آن را خشک کنید. در اندک مدتی میتوانید خرمای خشک تولید کنید.

خشک کن تونلی

 شامل تونل عایق شده که به شکل مربع یا مستطیل هستند. بارهای سینی مواد مرطوب را به روی چرخ های ماشین که از یک طرف تونل وارد می‌شود و سپس چرخ دستی ها طول تونل را می‌گذرانند و از انتهای دیگر خارج می‌شوند. هوای گرم نیز از طریق تونل جریان دارد.

ادامه مطلب
طرز تهیه و خشک کردن گل محمدی با دستگاه خشک کن

سینی های سوراخ دار که جریان هوارا به خوبی از خود عبور می دهند و به جریان هوای گرم بین سینی ها  به سرعت خشک شدن محصولات کمک می کنند.

هوا می‌تواند به صورت موازی در جهت حرکت چرخ دستی جریان یابد این به عنواع تونل همزمان شناخته شده است.

برای عملیات بزرگ تونل خشک را با کابینت های بلند طراحی می‌کنند که از آن چرخ دستی ها عبور می کنند.

خشک کن تونلی

ویژگی‌های دستگاه های خشک کن کوهیتر

یکی از ویژگی‌های اصلی ساخت و ساز که به دلیل آن خشک‌کن‌ های تونلی متفاوت است با جهت جریان هوا نسب به حرکت سینی‌ ها ارتباط دارد. در الگوی جریان یا ضد جریان گرم‌ترین و خشک‌ترین هوا با محصولات تقریبا خشک شده در حالی که خشک شدن اولیه ورودی چرخ‌ها خنک می‌شود. هوای خنک کننده که سرد شده است و رطوبت را از طریق تونل خارج می‌کنند.

این به این معنی است که دمای اولیه و میزان رطوبت به اندازه بزرگ نخواهد بود و محصول به احتمال زیاد تحت شرایط سخت شدن  با دیگر انقباض سطحی قرار می گیرد و مرطوب می شود. علاوه بر این رطوبت نهایی پایین تر می تواند بدست آید زیرا خشک ترین محصول در معرض خشکی هواست.  استفاده از اصول خشک کردن اثبات شده کنترل جریان هوا و دما، خشک کن تونل مداوم توزیع هوا را در حداکثر بهره‌وری ارائه می‌دهد.

مناطق چندگانه دما اجازه می‌دهد تا حرارت و یا خنک‌سازی با کنترل دمای فردی و مستقل هر منطقه برای انعطاف‌پذیری روند واقعی را طی کند.

بسیاری از افراد به دلیل نداشتن زمان و یا نداشتن مهارت نمی‌توانند در منزل این کار را انجام دهند و از طرفی نمی‌توانند دستگاه های صنعتی را در منزل استفاده کنند. خرید کردن خرمای خشک  از مکان های معتبر بسیار به صرفه می‌باشد.

ادامه مطلب
طرز خشک کردن شفتالو با دستگاه میوه خشک کن

دستگاه های کوهیتر

کارخانه های تولید خرمای خشک با استفاده از دستگاه های کوهیتر می توانند بهترین کیفیت خرما در مقیاس بسیار زیاد را به فروشگاه ها انتقال دهند و این اطمینان را داشته باشند که دستگاه های کوهیتر طول عمر زیادی دارند. با تماس با کارشناسان فروش می توانید محصولی را که مورد نیاز شماست خریداری کنید و درب کارخانه تحویل بگیرید.


امتیاز

دیدگاه شما

برای اطلاع از آخرین اخبار و جشنواره های ما در خبرنامه ما عضو شوید

هفت روز هفته، از ساعت ۹ تا ۲۱ پاسخگوی شما هستیم.

شماره تماس : 02171057885

ایمیل : info@coheater.com

آدرس : آذربایجان غربی – ۵ کیلومتری جاده فسندوز (چهاربرج) روبروی cng هاتفی

کلیه حقوق این سایت متعلق به کوهیتر می‌باشد.

طراحی و توسعه توسط داده رایا

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.