دستگاه خشک کن کیوی و طرز تهیه کیوی خشک شده

دستگاه خشک کن کیوی و طرز تهیه کیوی خشک شده

 کیوی (Kiwi) میوه بومی کشور چین است و نام آن با نسخه کوتاه شده به عنوان “کیوی” مشهور است. کیوی از گونه‌های مختلف تاک یا رسته گیاهان بالا رونده است و به عنوان میوه ملی این کشور بسیار قابل احترام است. در ابتدا به نام “یانگ تائو” شناخته می‌شد، کیوی یک میوه‌ی بیضی شکل با رنگ قهوه‌ای خفیف و یک بافت کرکی است. پالپ داخلی میوه یک رنگ زنده، نیمه شفاف، سبز روشن با یک الگوی شعاعی از رنگ‌های روشن‌تر است که با دانه‌های سیاه کوچک خوراکی پوشانده شده است. میوه کیوی حاوی عطر و طعم منحصربه فرد، شاداب و با بافتی نرم است. جنس اکتینیدهایی که میوه کیوی را شکل می‌دهد شامل حدود 60 گونه است. از انواع بیشتر مصرف شده آن در جهان “کرکی” و “طلایی” هستند. یکی از سریعترین و بهترین راه ها، روش خشک کردن کیوی در میوه خشک کن می باشد. در این مقاله به طرز خشک کردن کیوی با دستگاه خشک کن کیوی اشاره شده پس با ما همراه باشید …

دستگاه های خشک کن کیوی

فواید و خواص درمانی کیوی

کیوی محبوبیت جهانی دارد و از ویژگی‌های این ترکیب در مصارف دارویی و درمانی استفاده می‌شود. فواید کیوی بدین شرح می‌باشد:

1. کیوی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است

کیوی مقدار قابل توجهی از ویتامین C را همراه با سایر اجزای فنلی و کاروتنوئید(رنگدانه‌های موثر در فوتوسنتز) ارائه می‌دهد که سلامتی را به ارمغان می‌آورد. یک مطالعه تطبیقی از میوه‌ها ،شامل کیوی، پرتقال و گریپ فروت نشان داد که میوه کیوی حاوی خواص قوی آنتی اکسیدانی نسبت به میوه‌های دارای آنتی اکسیدان دیگر است. با توجه به وجود فیتوکمیکال(گیاه‌مغذی) های تغذیه‌ای، توانایی محافظت از DNA در سلول‌های بدن از آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد را در بر می‌گیرد، بنابراین خطر ابتلا به التهاب و بیماری‌های مرتبط را کاهش می‌دهد.

2. کیوی به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند

همانطور که قبلا ذکر شد، کیوی دارای پلی فنل‌های محافظ همراه با ویتامین C، ویتامین E و پتاسیم است که در حفظ سلامت قلب و عروق موثر می‌باشد. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که کیوی فعالیت‌های مهار کننده‌ای دارد که باعث کاهش تری گلیسیرید در خون می‌شود. با توجه به مطالعات انجام شده، مصرف کیوی به صورت روزانه باعث کاهش پاسخ تهاجمی پلاکت‌ها و خطر لخته شدن خون می‌شود. این اثر فیبرولیتیک میوه در رگ‌های خونی مانع از خطر ترومبوآمبولیک (انسداد عروق) و اختلالات قلبی مانند آترواسکلروز(تصلب شرایین) می‌شود.

3. کیوی به کیفیت خواب کمک خواهد کرد

کیوی منبع سروتونین است که به بهبود خواب بهتر کمک می‌کند. یک مطالعه تحقیقاتی در این زمینه نشان داده است که مصرف کیوی کمک می‌کند تا یک خواب کامل و با کیفیت داشته باشید. همچنین مصرف کیوی از بروز بی‌خوابی و شب‌بیداری جلوگیری می‌کند.

کیوی حاوی مقادیر زیادی فلاونوئیدها مانند نایسینژین، کوئریتین، روتین، کاتچین، اپیکاتچین است که به کیفیت خواب کمک می‌کند. با توجه به این موضوع، پوست کیوی یک عنصر قوی برای کمک به خواب بهتر است.

 

کیوی

 

4. کیوی جذب آهن را بهبود می‌بخشد

یکی دیگر از مزیت‌های شگفت انگیز کیوی، توانایی آن در جذب آهن بدن است. کیوی سرشار از ویتامین C و سایر مواد شیمیایی مانند لوتين و زاكسانتين است که به جذل آهن را بهبود می‌بخشد و از کمبود آهن در بدن جلوگیری می‌کند.

یک مطالعه مقایسه‌ای بین کوی و موز انجام شده که نشان می‌دهد اگر همراه با غلات صبحانه کیوی مصرف شود، میزان جذب آهن چند برابر موز خواهد بود.

5. کیوی و محافظت در برابر دژنراسیون ماکولا

تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا(Macular Degeneration)، شایعترین علت کوری در افراد مسن است. خوب است بدانید که ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

بیماری دژنراسیون ماکولا درمان قطعی ندارد ولی درمان‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت بیمار و یا حتی بهبود دید وجود دارد.
کیوی از نظر سلامتی برای چشم مفید است. همانطور که قبلا ذکر شد، کیوی منبع فیتوکمیکال لوتئین و زاكسانتين است که مولفه‌های حیاتی در چشم انسان هستند. این عناصر همراه با ویتامین A چشم را از آب مروارید، دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن و سایر اختلالات نابود کننده بینایی محافظت می‌کند.

ادامه مطلب
تاریخچه شب یلدا

6. فواید کیوی برای دستگاه گوارش

کیوی به سالم ماندن دستگاه گوارش کمک می‌کند. این میوه سرشاز از فیبر است که به هضم و سلامت روده کمک می‌کند. کیوی سیستم روده را تحریک می‌کند تا از یبوست امتناع کند. از دیگر خواص کیوی می‌توان به خاصیت ضد یبوست بودن آن اشاره کرد. به همین دلیل مصرف کیوی را معمولاً به عنوان یک ملین طبیعی و پرخاصیت به افرادی که از مشکل یبوست رنج می‌برند، توصیه می‌کنیم.
یک مطالعه در مورد کیوی نشان داد که مقدار خوبی از آنتی اکسیدان پروتئولیتیک اکتینیدین را ذخیره می‌کند که هضم پروتئین ها را بهبود می‌بخشد. عصاره کیوی باعث افزایش رشد اسید لاکتیک می‌شود و مانع از رشد باکتری‌های اشریشیا کلی (Escherichia coli) و کمک به حفظ سلامتی گوارشی می‌شود.

7. خواص کیوی برای زنان باردار

کیوی یک میوه مناسب برای یک زن باردار است که به فراوانی فولات‌های طبیعی وابسته است. ویتامین B9 که بیشتر تحت عنوان فولات یا فولیک اسید شناخته می‌شود کمک می‌کند تا از بروز نقایص لوله عصبی در نوزادان نارس جلوگیری شود و برای مغز و رشد شناختی آنها ضروری است. جذب فولات کافی در تمام طول دوره‌ی رشد مانند دوران بارداری، نوزادی و حتی بزرگسالی بسیار حائز اهمیت است.
دیگر مواد مغذی حیاتی همچون ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K همراه با فلاونوئیدها موجود در کیوی نیز به طور کلی در سلامت کلی و رشد جنین مفید است.

8. خواص کیوی برای پوست

کیوی حاوی مقدار بالایی از ویتامین C است و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند و روند سنتز کلاژن کمک می‌کند. ویتامین E که در کیوی وجود دارد، به رفع چین و چروک پوست صورت کمک می‌کند. همچنین ویتامین E از پوست شما در مقابل اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به خوبی محافظت خواهد کرد. کیوی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها به صورت یک عامل ضد پیری عمل می‌کند و از پوست در برابر پیری زودرس جلوگیری می‌کنند.

9. درمان انواع سرطان با مصرف کیوی

در طب سنتی چینی، از کیوی برای درمان انواع مختلف سرطان‌ها مانند سرطان کبد، سرطان پستان، سرطان معده و سرطان ریه استفاده می‌کنند. عصاره کیوی مانع تکثیر سلول‌های سرطانی است و از بروز آسیب‌ در DNA جلوگیری می‌کند.

دستگاه های خشک کن کیوی

کیوی در برابر بیماری سرطان با ایجاد سیتوتوکسیک (واکنش ایمنی سلولی) به مبارزه با سلول‌های آلوده به ویروس و باکتری و سلول‌های سرطانی بدخیم بدون تاثیر بر سلول های سالم می‌پردازد. فراوانی آنتی اکسیدان‌ها، کاروتنوئید‌ها، ویتامین‌ها و فیبر در کیوی به پیشگیری و یا بهبود زودرس سرطان کمک می‌کند.

10. مصرف کیوی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

کیوی به تنظیم سیستم ایمنی بدن و عملکرد سالم بدن کمک فوق‌العادهای خواهد کرد. برخی از خواص کیوی در تقویت سیستم ایمنی عبارتند از :

  1. عصاره‌های کیوی اقدام ضد باکتری در برابر پاتوژن‌های مختلف از جمله استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus) و استرپتوکوک پیوژنز (Streptococcus pyogenes) ایجاد می‌کند.
  2. مصرف کیوی به مبارزه با عفونت‌های فصلی و سایر بیماری‌ها کمک می‌کند.
  3. مصرف کیوی به مبارزه با عفونت‌های فصلی و سایر بیماری‌ها کمک می‌کند.
  4. میوه کیوی علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و دیگر عفونت‌های دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد.

11. کیوی از مبتلا شدن به دیابت جلوگیری می‌کند

کیوی دارای شاخص گلیسمی پایین است و برای افراد مبتلا به دیابت مناسب می‌باشد. یک مطالعه بر روی عصاره‌های کیوی نشان داد که مصرف کیوی در تنظیم آدیپوژنز موثر است که برای جلوگیری از بیماری دیابت ضروری است. اختلال عملکرد بافت‌های چربی در بدن به شدت در توسعه مقاومت به انسولین و دیابت دخالت دارد.

12. استفاده از کیوی در آشپزی

با توجه به ویژگی ظاهری و طعم و مزه کیوی، می‌تواند این میوه خوشمزه به سبک استوایی را به ظرف سالاد میوه خود اضافه کنید. کیوی حاوی یک آنزیم پاپائین ممتاز است که در شکستن بافت‌های فیبرینی گوشت مفید است. با این حال، به همین دلیل کیوی با محصولات مبتنی بر ژلاتین ژل خوبی ندارد. آنزیم پاپائین اثر شیرینی بر شیر دارد.


فواید کیوی خشک شده

برای تامین آهن و کلسیم موردنیاز بدن، بهترین انتخاب استفاده از کیوی خشک شده است. این میوه خشک شده حدودا ۴ درصد کلسیم بدن موردنیاز شما را تامین‌ می‌نماید. کیوی خشک شده دارای مقادیر زیادی ویتامین c است به این صورت که یک عدد کیوی خشک از ۳ پرتقال بیشتر ویتامین c دارد.

ادامه مطلب
طرز تهیه و خشک کردن زنجبیل با دستگاه خشک کن

مهم‎ترین فواید کیوی خشک شده عبارتند از:

  1. بهبود سلامت پوست
  2. حفظ سلامت چشم
  3. تقویت کننده مو
  4. کم کردن وزن
  5. ضد سرطان
  6. درمان آسم و تنگی نفس
  7. پاد زهر سیگار
  8. از بین بردن استرس و بی‌خوابی

 

دستگاه های خشک کن کیوی


طرز خشک کردن کیوی

میوه های خشک شده بخصوص چیپس کیوی یکی از تنقلات سالم و بسیار خوشمزه است. خشک کردن کیوی بهترین روش نگهداری و حفظ خواص این میوه است. فرآیند خشک کردن مانع از بین رفتن فیبر و ویتامین سی موجود در کیوی است.

کیوی خشک دارای مقادیر زیادی ویتامین C است، به این صورت که ۱ عدد کیوی خشک از ۳ تا پرتقال بیشتر ویتامین C دارد. کیوی از غلظت خون می‌کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

چیپس کیوی را می‌توان به عنوان یک میان وعده مغذی و سالم مورد استفاده قرار داد و از نظر ارزش غذایی تفاوت چندانی با کیوی تازه ندارد. امیدواریم این چیپس خوشمزه را درست کرده و آن را جایگزین چیپس های بازاری کنید.

آموزش خشک کردن کیوی

معمولا برش های میوه را با نور خورشید، در سایه، در میوه خشک کردن، روی شوفاژ و بخاری و یا در فر خشک می کنند.

انتخاب کیوی

بهتر است در طرز تهیه‌ کیوی خشک شده، از کیوی تازه‌ رسیده و سفت با پوست کاملا صاف استفاده کنید. اگر کیوی کال است، آن را برای مدتی در دمای محیط آشپزخانه قرار دهید تا برسد.

آماده کردن کیوی

کیوی ها را بشویید تا آلودگی و میکروب روی پوست آن از بین برود.

کیوی ها را پوست کنده و با استفاده از چاقوی به صورت ورقه‌های نازک به ضخامت حدود نیم سانت برش بزنید.

برش ها را می توانید طولی یا عرضی بزنید.

گرفتن پوست کیوی اختیاری است.

خشک کردن کیوی روی بخاری یا شوفاژ

روش خشک کردن کیوی روی بخاری یا شوفاژ

در این روزهای سرد که شوفاژ و بخاری ها روشن هستند، می توانید علاوه بر گرم شدن، از حرارت آن برای تهیه میوه های خشک خانگی هم استفاده کنید و با یک تیر دو نشان بزنید.

داخل سینی کاغذ روغنی انداخته و کمی چرب کنید تا از نچسبیدن میوه به کاغذ مطمئن شوید.

می توانید به جای کاغذ روغنی از فویل استفاده کنید که نیازی به چرب کردن هم ندارد.

برش های کیوی را روی کاغذ یا فویل بچینید و در صورت تمایل کمی نمک بپاشید.

سینی را روی بخاری یا شوفاژ گذاشته و حرارت را کم کنید.

حدود 3 روز طول می کشد تا کیوی ها کاملا خشک شوند.

چیپس کیوی را در ظروف در دار و در یخچال به مدت طولانی قابل نگهداری است.

از هر 5 کیلو کیوی حدود 500 گرم برگه به دست می آید.

آموزش تهیه چیپس کیوی با روش خشک کردن در آفتاب

آموزش طرز تهیه کیوی خشک شده با روش خشک کردن در آفتاب

چون خشک شدن کیوی در آفتاب چند روز طول می کشد، در روزهای آفتابی برای این کار اقدام کنید.

می توانید ورقه های کیوی را با کمی فاصله روی پارچه نخی تمیز یا روی یک توری استیل ضد زنگ بچینید.

بهتر است پارچه یا توری از سطح زمین فاصله داشته باشد تا هوا در زیر آن نیز جریان یافته و زودتر خشک شوند.

شب ها کیوی ها را به محلی سرپوشیده انتقال دهید، زیرا هوای خنک شب باعث ایجاد رطوبت در کیوی‌ها می‌شود.

روزی چند مرتبه کیوی ها را زیر و رو کرده و خشک شدن آنها را چک کنید.

هر وقت به قدر کافی خشک شدند به سایه انتقال دهید تا خنک شوند

سپس کیوی ها را در ظرف در بسته و در محلی خشک و خنک نگهداری کنید.

تهیه چیپس کیوی با دستگاه خشک کن

تهیه چیپس کیوی با دستگاه خشک کن

در روش خشک کردن کیوی در میوه خشک کن، برش‌های کیوی را با فاصله روی سینی دستگاه خشک کن بچینید.

دستگاه را روی حرارت ۱۳۵ درجه فارنهایت یا ۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

ادامه مطلب
دستگاه خشک کن آلو و طرز خشک کردن آن

مدت زمان خشک شدن کیوی در میوه خشک کن، ۵ الی ۱۲ ساعت می باشد.

خشک كردن کیوی در فر

کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید.

ورقه‌های کیوی را با کمی فاصله روی آن بچینید.

فر را روی درجه حرارت ۱۳۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت روشن کنید.

سینی را در فر قرار داده و لای درب فر را باز بگذارید تا هوا جریان یابد و کیوی بهتر خشک شود.

هر دو ساعت یک بار سینی فر را بچرخانید تا کیوی‌ها به طور یکنواخت خشک شوند.

وقتی ورقه‌های کیوی بافتی چرمی پیدا کرده و تا حدی منعطف بودند، فر را خاموش کرده و اجازه دهید کیوی‌ها کاملا خنک شوند.

کیوی ها را پس از خنک شدن در ظرف دردار پلاستیکی یا شیشه‌ای ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

محل نگهداری چیپس کیوی

در صورتی که ورقه‌های کیوی کاملا خشک شده باشند می‌توانید آن‌ها را در ظرف دربسته در کابینت نگهداری کنید.

در صورتی که بافتی منعطف دارند و حاوی مقداری رطوبت هستند باید حتما در یخچال نگهداری شوند.

استفاده از کیوی خشک شده در تهیه تزیین دسر و شیرینی

کیوی خشک شده را می‌توانید چند دقیقه در معرض بخار آب قرار دهید تا نرم شود و سپس در تهیه انواع کیک و کلوچه به کار برید.


انواع دستگاه های خشک کن کیوی

شرکت تولیدی کوهیتر دستگاه خشک کن کیوی با توجه به ویژگی های مد نظر مشتریان خود اقدام به ایجاد دستگاه های مختلف میکند. اگر بخواهیم انواع دستگاه های خشک کن کیوی را به شما معرفی کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستگاه خشک کن کیوی خانگی

این دسته از محصولات به نحوی هستند که ظرفیت آن ها کم و همچنین سرعت پایینی دارند. در حقیقت برای کاربردهای دستگاه های خانگی می توان از آن ها استفاده کرد. قیمت این دسته از دستگاه ها به نسبت خشک کن های بزرگتر و صنعتی، به طرز چشمگیری کمتر بوده و همین موضوع باعث شده تا افرادی که به دنبال روش خشک کردن کیوی در میوه خشک کن هستند، بتوانند از یک دستگاه خشک کن کیوی ارزان قیمت و اقتصادی استفاده کنند.

ماشین آلات خشک کننده نیمه صنعتی

یکی از ماشین آلات خشک کننده، دستگاه های نیمه صنعتی هستند. نکته مهمی که باید بدانید این است که این محصولات به نسبت به دستگاه های خانگی قدرت بیشتری داشته و همین موضوع باعث افزایش محبوبیت این دستگاه برای کارگاه های کوچک شده است. البته به نسبت دستگاه های صنعتی و بزرگ این محصولات باز هم قدرت کمتری دارند و همین موضوع باعث می شود تا نتوان از این محصولات در کارخانه ها استفاده کرد.

دستگاه خشک کن d800gtدستگاه خشک کن سیب

دستگاه خشک کن صنعتی کیوی

دسته دیگری از محصولات، دستگاه های خشک کن صنعتی کیوی هستند. این دسته از محصولات برای کارخانه ها و حجم های بالای مورد استفاده قرار می گیرند. مثلا شرکت هایی که در زمینه خشک کردن میوه به صورت حرفه ای و تجاری فعالیت می کنند، لازم است تا به سراغ این دسته از محصولات آمده و آن ها را خریداری کنند. تجهیزات خشک کننده صنعتی قدرت بسیار زیادی داشته و راندمان فوق العاده ای دارند. در حقیقت همین موضوع باعث محبوبیت این دسته از محصولات شده است و شرکت های بسیار زیادی از این محصولات استفاده می کنند.

دستگاه خشک کن کانتینوس مدل d10000gt

فروش انواع دستگاه های خشک کن صنعتی و خانگی کیوی

اگر قصد دارید در خانه به صورت کاملا بهداشتی و به میل خودتان کیوی را خشک کنید و در تمامی فصول استفاده کنید ما دستگاه خشک کن خانگی را به شما پیشنهاد میکنیم و یا اگر قصد دارید یه کسب کار کوچک یا بزرگ در حوزه خشک کردن میوه ها شروع کنید ما به شما دستگاه های خشک کن صنعتی و نیمه صنعتی را پیشنهاد می کنیم.

4.5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاه شما

برای اطلاع از آخرین اخبار و جشنواره های ما در خبرنامه ما عضو شوید

هفت روز هفته، از ساعت ۹ تا ۲۱ پاسخگوی شما هستیم.

شماره تماس : 02171057885

ایمیل : info@coheater.com

آدرس : آذربایجان غربی – ۵ کیلومتری جاده فسندوز (چهاربرج) روبروی cng هاتفی

کلیه حقوق این سایت متعلق به کوهیتر می‌باشد.

طراحی و توسعه توسط داده رایا

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.