خط فراوری کشمش

دانه‌ های انگور با از دست دادن رطوبت، کوچک ‌شده و بافت چروکیده ‌ای پیدا می ‌کنند. با توجه به میزان زیاد آب موجود در انگور، با کاهش رطوبت، طعم شیرین آن افزایش پیدا می ‌کند. روش ‌های تولید کشمش از زمان‌‌های باستان متداول بوده‌ است و امروزه نیز روش های صنعتی و خط فراوری کشمش جایگزین روش های متداول شده است چرا که مصرف کشمش در جهان بسیار بالا رفته است. پیش‌بینی می‌شود که این مقدار افزایش یابد. چراکه آگاهی از خواص آن برای سلامتی بالاتر رفته است.

انگور, انگور تیره

فواید کشمش برای بدن

کشمش همانند خرما جزو شیرین کننده های طبیعی و جایگزین قند می باشد. با وجود اینکه طعم خوب کشمش در محبوب شدن آن نقش اصلی را داشته است ولی مواد مغذی زیادی از جمله انواع پلی‌ فنول‌، آنتی‌ اکسیدان و فلاونوئید که به ‌وفور در کشمش یافت می ‌شوند، می ‌توانند برای سلامتی بدن بسیار مفید باشند. برای یادگیری طرز خشک کردن انگور به سایت کوهیتر مراجعه کنید. در ادامه تعدادی از مزایای کشمش برای سلامتی بیان می شود:

  • کاهش فشار خون و سکته مغزی

طبق تحقیقات، سه مرتبه مصرف منظم کشمش در روز می‌ تواند برای افرادی که دچار فشار خون خفیف هستند، مفید باشد. گنجاندن کشمش در رژیم غذایی می ‌تواند به ‌ویژه در مقایسه با خوراکی ‌ها و تنقلات دیگر فشار خون را تا حد قابل ‌توجهی کاهش دهد. علت این امر وجود میزان زیادی از عنصر پتاسیم در کشمش است که یک الکترولیت محسوب می ‌شود و می ‌تواند اثرات الکترولیت سدیم در بدن را که در نمک موجود است، متعادل سازد. به ‌علاوه، پتاسیم برای سلامت قلب هم مفید بوده و معمولا در رژیم غذایی مردم به اندازه کافی یافت نمی‌ شود. پتاسیم برای عملکرد صحیح تمام سلول ‌ها، بافت ‌ها و اعضای بدن ضروری بوده و مصرف میزان کافی از آن می ‌تواند خطر بروز سکته مغزی را کاهش دهد.

  • کمک به کنترل دیابت

در پژوهش ‌هایی که بر بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم انجام شده است، مشخص کرد که مصرف منظم کشمش‌ تیره‌ می ‌تواند کاهش چشمگیری در قند خون، پس از وعده ‌های غذایی و قند خون ناشتا داشته و فشار خون سیستولی را نیز کاهش می ‌دهد. در کل مصرف کشمش به افراد دچار دیابت نوع دوم مناسب بوده و فیبر موجود در آن نیز می ‌تواند با کنترل جذب قند موجود در کشمش از جهش انسولین جلوگیری کرده و به ‌صورت طبیعی بیماری دیابت را کنترل کند.

  • کشمش مفید برای دستگاه هاضمه

کشمش با توجه به وجود مقادیر فراوان فیبر در آن می ‌تواند یک خوراکی مفید برای دستگاه هاضمه باشد. کشمش حاوی هر دو نوع فیبر یعنی فیبر محلول در آب و غیر محلول در آب بوده و می‌ تواند هم ‌زمان از دو مشکل رایج در دستگاه گوارش یعنی اسهال و یبوست جلوگیری کند.

  • کاهش احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه

با توجه به ماهیت شیرین و چسبناک کشمش ممکن است تصور کنید که برای دندان‌ ها زیانبار است ولی در واقع کشمش‌، سلامت دهان ها را بهبود می ‌بخشد. یافته ‌ها نشان می‌ دهند که به ‌علت وجود مواد گیامایه در کشمش که مانع رشد باکتری دهانی می‌ شوند، کشمش یکی از بهترین عامل ‌های معکوس کردن پوسیدگی دندان و بهبود سلامت لثه می باشد. یکی از پنج ماده گیامایه موجود در کشمش، اسید اولئانولیک است. این ماده رشد دو نوع باکتری که یکی منجر به پوسیدگی دندان و دیگر منجر به بیماری لثه می ‌شود را مختل می‌ کند.

  • کمک به جلوگیری از سرطان‌ توسط کشمش

میوه‌ های خشک مخصوصا خرما، کشمش و آلو حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات فنولی هستند و نسبت به میوه های تازه، توان آنتی ‌اکسیدان قوی ‌تری دارند. آنتی‌اکسیدان ‌ها برای سلامتی ما بسیار مهم می باشند زیرا جلوی آسیب رسیدن به سلول های بدن، در مقابل رادیکال ‌های آزاد را می‌ گیرند. رادیکال ‌های آزاد یکی از عوامل اصلی رشد خود به ‌خودی سلول ‌های سرطانی و پخش شدن سرطان در بدن هستند. در نتیجه خوراکی‌ های غنی از آنتی‌ اکسیدان مانند کشمش می ‌توانند عامل طبیعی عالی در مبارزه با سرطان باشند. با گنجاندن کشمش در رژیم غذایی خود می‌ توانید سطح آنتی ‌اکسیدان بدن خود را افزایش دهید. همچنین آسیب ‌های سلولی را نیز کاهش داده و با سرطان مقابله کنید.

ادامه مطلب
راهنمای خرید مورد دستگاه پرکن ادویه جات

کشمش تیره, کشمش سبز


راه اندازی خط فراوری کشمش

در کل می توان گفت که باغداران و صاحبان کارخانه ‌های تولید کشمش، بیشتر به راه اندازی خط فراوری کشمش نیاز دارند. صاحبان باغ انگور مازاد محصول خود را به روش سنتی به کشمش تبدیل می‌کنند. صاحبان باغ ‌های بزرگ انگور، به علت بالا بودن میزان محصولات خود، از خشک‌کن ‌های صنعتی استفاده می‌کنند. این خشک‌کن‌ ها سرعت بسیار بیشتری داشته و همچنین به علت کنترل حرارت، کیفیت بهتری به محصول نهایی می‌دهند. کشمش خام تولید شده توسط باغ دار ها، نیاز به فراوری و آماده‌ سازی توسط کارخانه‌ های فراوری کشمش دارد. در این مرحله نیاز به یک خط مجهز و کامل تولید کشمش می باشد.

دستگاه های مورد نیاز برای خط فراوری کشمش به شرح زیر می باشد:

  1. دستگاه خوشه جداکن:

کشمش هایی که در کیسه‌ های بزرگ 20 الی 50 کیلویی به کارخانه جات فراوری کشمش انتقال داده می‌شود، به دلایل مختلف (آفتاب خوردگی، فشردگی، حمل ‌و نقل و …) به هم می چسبند. دستگاه خوشه جدا کن، توسط فشار آب و سه عدد چنگک قدرتمند، دانه ‌های کشمش را بدون هیچ آسیب ‌دیدگی، از هم جدا می‌کند.

  1. دستگاه سرند استیل:

کشمش ها روی سرند استیل ریخته می ‌شوند. در این مرحله، دانه‌ های کشمش به هم چسبیده از دانه‌ های کشمش جداشده، تفکیک‌ شده و دوباره به دستگاه خوشه جدا کن منتقل می‌شوند تا توسط دستگاه از هم جدا شوند. از طرفی مواد اضافی همراه کشمش ها (کلوخ، سنگ ‌های بزرگ و …) جداسازی می ‌شوند.

  1. دستگاه بلانچر:

در این مرحله کشمش ‌های از هم جداشده، وارد دستگاه بلانچر (شستشو) می‌ شوند. این دستگاه مجهز به یک درام است. کشمش ‌ها وارد درام دستگاه شده و با نیروی چرخشی و آب کاملا شستشو داده شده و تمیز می شوند.

  1. دستگاه شن گیر:

دستگاه شن گیر، سنگ ‌ها و مواد زاید هم ‌اندازه دانه ‌های کشمش که در مراحل قبل، جدا نشده ‌اند را جدا می ‌کند. توسط نیروی آب، شن‌ کاملا از کشمش ها جدا شده و محصول ما کاملا تمیز شده و عاری از هرگونه ماده خارجی (سنگ، چوب، شن، فضله پرنده و … ) می شود.

  1. دستگاه سانتریفیوژ (آبگیر):

در این مرحله، کشمش شسته شده، وارد دستگاه آبگیر سانتریفیوژ می ‌شود. این دستگاه توسط چرخش و نیروی گریز از مرکز، آب را از کشمش جدا می کند. کشمش در این قسمت باید کاملا خشک شود. در صورت نمدار و خیس بودن، در مرحله بعدی، به‌ جای خشک شدن در دستگاه خشک‌کن، پخته می ‌شوند.

  1. دستگاه خشک کن:

همانطور که از نامش پیداست، کشمش ‌ها وارد دستگاه خشک‌کن شده و خشک می ‌شوند. این دستگاه از مهم ترین و اصلی ترین دستگاه های خط فراوری کشمش می باشد و رطوبت باقی ‌مانده کشمش را به صورت کامل می گیرد. انواع دستگاه خشک کن در حجم های گوناگون وجود دارد اما برای مقادیر بالای کشمش نیاز به دستگاه خشک کن صنعتی می باشد.

  1. دستگاه حرارت گیر:

کشمش‌ های خارج ‌شده از دستگاه خشک‌کن بر اثر حرارت نرم شده ‌اند. بنابراین قبل از انتقال به مرحله بعدی باید کشمش ‌های داغ و نرم شده، حرارت گیری شوند. در این مرحله نیاز به یک اتاق با یک کولرگازی است تا کشمش داغ را حرارت گیری کند.

  1. دستگاه بالابر:

کشمش ‌های سرد شده، به بالابر کاسه‌ای انتقال داده می‌ شوند. کشمش‌ ها از طریق بالابر کاسه‌ای، وارد دستگاه دم‌ گیری کشمش می ‌شوند.

  1. دستگاه دم گیر:

این دستگاه چوب یا دم کشمش باقیمانده را از بدنه کشمش جدا می‌کند. بافت کشمش‌ های سرد شده، شکننده‌تر است. همین امر باعث می‌ شود که دم‌ گیری کشمش ‌ها باکیفیت بهتری انجام شود.

  1. دستگاه بوجاری:

دستگاه بوجاری به مانند یک الک، باقیمانده چوب و دم کشمش را از بدنه کشمش جداسازی و سرند می ‌کند.

  1. دستگاه نوار نقاله دست چین:

در نهایت، کشمش‌ ها وارد دستگاه نوار نقاله دست‌چین شده و توسط چند نفر اپراتور به ‌صورت چشمی نیز کنترل و بازبینی نهایی می ‌شوند. در صورت وجود هرگونه ماده باقیمانده در بین کشمش ها، جسم‌ های خارجی به ‌صورت دستی از آن ها جداسازی می‌ شوند.

  1. دستگاه روغن زن:

مرحله بعد کشمش ‌ها وارد دستگاه روغن زنی می ‌شوند. روغن زنی کشمش، باعث لطافت و زیبایی بیشتر و طعم بهتر آن می‌شود. در برخی محصولات مانند کشمش سبز، این مرحله حذف ‌شده و به روغن زنی نیازی نیست.

  1. دستگاه بسته بندی:

در مرحله آخر محصول وارد دستگاه بسته ‌بندی شده و آماده ارسال می شود.

ادامه مطلب
طرز خشک کردن جوانه گندم با دستگاه خشک کن

کشمش تیره

 


امتیاز

دیدگاه شما

برای اطلاع از آخرین اخبار و جشنواره های ما در خبرنامه ما عضو شوید

هفت روز هفته، از ساعت ۹ تا ۲۱ پاسخگوی شما هستیم.

شماره تماس : 02171057885

ایمیل : info@coheater.com

آدرس : آذربایجان غربی – ۵ کیلومتری جاده فسندوز (چهاربرج) روبروی cng هاتفی

کلیه حقوق این سایت متعلق به کوهیتر می‌باشد.

طراحی و توسعه توسط داده رایا

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.