خشک کردن میوه و آشپزی خلاقانه

خشک شده انواع میوه‌ها می‌تواند به عنوان میان وعده‌ای سالم جایگزین تنقلات زیان‌آور بازاری شود. با این حال اگر دسترسی به دستگاه خشک کن میوه ندارید میوه هایتان را می‌توانید با استفاده از روش های خشک کردن میوه در خانه که شامل قرار دادن آن در زیر آفتاب، داخل فر و یا سایر روش ها خشک کنید.

روش خشک کردن میوه، روش مناسبی است که باعث حفظ طعم و خاصیت میوه‌ها می‌شود. در بعضی مواقع طعم میوه خشک شده نسبت به نوع تازه آن، برتری دارد. به دلیل فراوانی برخی از میوه‌ها در برخی از فصول، می‌توان آنها را در خانه خشک کرده و در طول سال به عنوان یک خوراکی مقوی از آنها استفاده کرد.

برای اینکه میوه‌های اضافی خراب نشوند بهترین روش خشک کردن آنهاست. مواد مغذی موجود در میوه خشک شده تفاوت زیادی با میوه تازه ندارد و میوه خشک شده نوعی آبنبات طبیعی و شیرین و ترد است.

با خشک کردن میوه‌های دلخواه از صرف هزینه برای خرید نوع آماده آنها بی نیاز خواهید شد و با تبدیل میوه‌های اضافی به میوه خشک، علاوه بر اینکه مقدار دور ریزی مواد غذایی کاهش پیدا می‌کند، می‌توانید لذت خوردن یک میان وعده مقوی را بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی تجربه کنید. در اینجا به روش‌های خشک کردن میوه در خانه بحث اشاره شده است

روش های خشک کردن میوه در خانه

روش‌های مختلفی برای خشک کردن میوه در خانه وجود دارد که شما می‌توانید متناسب با شرایط خود و نوع میوه موردنظر از آنها استفاده کنید:

  • خشک کردن میوه در آفتاب
  • خشک کردن میوه در فر
  • خشک کردن میوه روی بخاری یا شوفاژ

خشک کردن میوه در آفتاب

استفاده از آفتاب برای خشک کردن میوه از ابتدایی‌ترین و معمول‌ترین روشها است. به این صورت که میوه را خرد یا نصف کرده و به مدت چند روز در زیر آفتاب و در محیط بیرون قرار می‌دهید.

ادامه مطلب
طرز خشک کردن آناناس با دستگاه خشک کن

برای خشک کردن میوه‌ها در آفتاب، آنها را روی سینی توری استیل ضد زنگ یا پلاستیکی با کمی فاصله روی توری بچینید تا چند روز متوالی در زیر آفتاب قرار گیرند. برای بهتر جریان یافتن هوا و سریع‌تر خشک شدن میوه، سینی را بر روی دو تا آجر قرار دهید. می‌توانید برای سریع خشک شدن میوه‌ها، یک ورق آلومینیوم یا قلع در زیر سینی قرار دهید. سینی را هنگام شب در جای سرپوشیده قرار دهید تا هوای خنک شب موجب ایجاد رطوبت در میوه‌ها نشود. هر چند روز یک بار میوه‌های ترد شده را جمع کنید.

روش‌های خشک کردن میوه در خانه

خشک کردن میوه در فر

از دیگر روش های خشک کردن میوه در خانه استفاده کردن از جریان هوا و حرارت کم است که این روش معمولا با استفاده از فر انجام می‌گیرد. خشک کردن میوه با فر بهترین روشی است که می‌توانید انجام دهید چون بدون هیچ مواد افزودنی مانند شکر و … انجام می‌گیرد و فقط به چند ساعت زمان نیاز دارد. در این روش میوه‌ها را به هر اندازه که دوست دارید می‌توانید خشک کنید. کیفیت میوه‌ها در این روش به مدت زمان خشک کردن و اندازه تکه‌های آن بستگی دارد.

مواد مورد نیاز برای خشک کردن میوه در فر

کاغذ مومی یا لاینرهای سیلیکونی، فر، سینی فر یا توریهای گرد مخصوص پیتزا.

برای جلوگیری از رشد باکتریها، میوه‌ها را در دمای کم گرم می‌کنند تا به قدر کافی آب آنها تبخیر شود. قبل از آماده کردن میوه مورد نظر، بهتر است آنها را با آب سرد بشویید و قسمت‌های لکه‌دار، ساقه و هسته را جدا کنید و دقت کنید میوه‌ها کاملا رسیده باشند.

ادامه مطلب
دستگاه خشک کن لیمو عمانی و طرز تهیه آن

برای اینکه فرایند خشک شدن میوه ها در زمان یکسان صورت گیرد، آنها را به صورت هم اندازه برش دهید. میوه‌های بزرگ و سفت مانند آناناس، نارگیل و انبه را باید ورقه ورقه کرد. میوه‌های متوسط را حلقه و یا نصف کرد. همچنین میوه‌های کوچکی مانند توت فرنگی، انگور، گوجه فرنگی مینیاتوری و گیلاس نیز باید به صورت کامل در فر قرار گیرند.

اگر دوست داشتید پوست میوه را بگیرید برای جدا شدن راحت پوست آنها، تکه‌های میوه را 30 ثانیه در آب جوش بریزید و سپس به یک ظرف آب یخ انتقال دهید. برای به حداقل رساندن تغییر رنگ میوه‌ها و حفظ ظاهر آنها، میوه‌ها را به مدت 10 دقیقه درون آب و آبلیمو قرار دهید، سپس در آبکش ریخته و به آرامی با یک حوله بدون پرز خشک کنید.

دمای مناسب فر

از قبل دمای فر را روی 54 تا 71 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. از درجه حرارت کم برای میوه‌های برش داده شده نازک مانند هلو یا سیب و از دمای بالا برای توت فرنگی و دیگر توت‌های کامل استفاده کنید. روی سینی فر را با کاغذ بپوشانید.

برای جلوگیری از لوله شدن میوه‌ها یک توری گرد مخصوص پیتزا روی آنها قرار دهید. بعد از گذاشتن میوه‌ها درون فر، سینی فر را هر دو ساعت بچرخانید. زمانی که میوه بافتی خشک مانند چرم پیدا کرد از فر بیرون آورید. پس از اینکه میوه‌های خشک را از فر بیرون آوردید آنها را در ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی ریخته و برای تبخیر رطوبت باقی مانده میوه‌ها، درب ظرف‌ها را به مدت 4 تا 5 روز باز بگذارید. در طول این مدت چند بار ظرف را تکان دهید تا میوه‌ها کمی جابه جا شوند در ظرف را پس از 5 روز ببندید. از این میوه‌های خشک می‌توانید بعد از 10 ماه استفاده کنید.

ادامه مطلب
روش سنتی یا مدرن برای خشک کردن میوه ها و سبزیجات

 

مدت زمان لازم برای خشک شدن انواع میوه‌ها در فر

سیب 6 ساعت، گیلاس 12 ساعت، زردآلو 12 ساعت، انگور و پوست مرکبات 8 تا 10 ساعت، گلابی و هلو 6 ساعت، موز و آلو 6 ساعت.

خشک کردن میوه روی بخاری یا شوفاژ

یک لایه فویل روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید و به میزان بسیار کم فویل را چرب کنید. به اندازه‌ای فویل را چرب کنید که میوه ها به فویل نچسبند. پس از آن ورقه‌های میوه را روی فویل چیده و برای خشک شدن آنها چند ساعت صبر کنید سپس برای خشک شدن طرف دیگر میوه‌ها، آنها را برگردانید.

نسبت به ذائقه خودتان میزان چیپسی شدن میوه‌ها را کنترل کنید. بهتر است 2 الی 3 درصد رطوبت در میوه باقی بماند. زمانی که میوه کاملا خشک شد آنها را جمع کرده و بگذارید به اندازه کافی خشک شوند اگر به اندازه کافی خشک نشده باشند طی مدت ذخیره سازی ممکن است کپک روی آنها ایجاد شود.

 جمع بندی

میوه‌های رنگارنگ تابستانی گزینه‌های خوبی برای خشک کردن هستند که استفاده از آنها در زمستان می‌تواند لذت مضاعفی داشته باشد. در این مطلب به روش‌های مختلف خشک کردن میوه در قالب آشپزی خلاقانه اشاره شد. خشک کردن میوه در دستگاه خشک میوه قطعا راحت‌ترین و بی دردسرترین روش است. برای تهیه و خرید دستگاه خشک میوه می‌توانید به وب سایت کوهیتر (Coheater) مراجعه کنید.

امتیاز
دیدگاه شما

برای اطلاع از آخرین اخبار و جشنواره های ما در خبرنامه ما عضو شوید

هفت روز هفته، از ساعت ۹ تا ۲۱ پاسخگوی شما هستیم.

شماره تماس : 02171057885

ایمیل : info@coheater.com

آدرس : آذربایجان غربی – ۵ کیلومتری جاده فسندوز (چهاربرج) روبروی cng هاتفی

کلیه حقوق این سایت متعلق به کوهیتر می‌باشد.

طراحی و توسعه توسط داده رایا

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.